WOW,WOW,WOW:D

WOW :) ! vilken känsla det var att rida Turbo idag:) ! Red senast i torsdags så idag var vi igång igen...Fika först med nästan hela stallgänget,mums fika:)
Jag och mamma bestämde oss för ett lagom pass på banan,bara känna hur han känns åså. Det var en annan som tömkörde sin häst samtidigt,men Turbo skötte sig kanon bra:) Började såsmåningom att trava och redan från start kändes han riktigt arbetsvillig och glad, syntes från marken tydligt sa mamma:) Skrittade en stund,sen trav igen och gjorde ökningar på långsidorna och jag säger bara WOW,WOW,WOW vilken häst och vilken känsla:D Turbo gick bäst idag:) Har aldrig känt den här känslan som han gav mig idag:) Samlad,stöd i handen och han travade/längde steget som en riktigt maffig dressyrhäst:) Det kändes som vi tillsammans dansade framåt:)

Jag har aldrig varit såhär nöjd med honom som idag,han är BÄST:) Avslutade när han givetvis gick som bäst och skrittade av honom,gick med honom en bit,gav honom massa beröm sen fick han käka gott gräs:) Turbo är bäst !

Efter en utvecklandevår med fina framsteg så är Turbo mer än värd en härlig semester i några veckor:)
Bara vara  !

Oturs plagg !

Idag Torsdag var det dags för ett pass på ridbanan. Turbo har fått vila för jag har jobbat väldigt mycket,men det tycker han nog är rätt gött:)
Passet på ridbanan gick fint:) Fina galoppfattningar och lyssnade bra på mig. Skrittade av honom givetvis på långa tyglar,rätt som det är så sitter jag på marken !! Turbo skulle antagligen tabort en blinning eller fluga vid sadeljorden,jag såg inget men då fick han sån fart och träffades av min fot och stigbygel,han blev nog ritkigt chockad/rädd så han tog ett gigantiskt hopp framåt,och jag var inte ritkigt beredd...Så jag ramlade av bakåt och satte mig på rumpan..! Tur att man har lite mjukdelar,men fick ganska ont i rumpan/höften och hade ju tshirt på mig så skrapade upp båda armbågarna!! Men satte mig upp igen och vi skrittade en stund innan vi avslutade:) Det var ju inte Turbos fel,utan den där jäkla irriterande insekten!!! OCH förra gången jag ramlade av hade jag samma ridbyxor och samma tshirt på mig som idag,oturs plagg ska aldrig mer rida med de plagget mera !

Turbo fick käka massa gräs och han gick massage efter passet,duktiga häst:) !

Fix !

Fixar dag idag ! Hade lunch fodringen vid halv 1 och eftermiddags fodringen vid halv 5 så jag fixade iordningen lite saker. Mockade hela Turbos hage,tvättade salt stenen,tvättade vattenkaret och fyllde på med nytt vatten:)

Longerade Turbo på banan idag,han var väldigt trött så tog det lugnt. Han blev lite sur när jag krävde något men han gjorde som jag sa och travade fint:)

Cykel först !

Idag söndag hade jag och mamma stalltjänst igen för att hon som vanligtvis brukar ha idag är bortrest. Det är inte alls många boxar att mocka såhär på sommaren, endast 2 :) Men vi fick lite annat gjort, hämtade ett sadelskåp och gjorde iordning det,och sorterade bland alla hästsaker. Riktigt nöjd!

Mamma har tagit med en cykel till stallet så hon kan cykla med när vi rider ut:). Uteritt blev det alltså idag, Turbo är lite osäker vid uteritt,och förstår honom för vi har inte ridit ut så mycket men ska bli mera av det:).
Han testade mig första gången med att: När mamma stannade cykeln för att plocka bort en sak på vägen lite längre bak,vände Turbo också och bråkade men jag sa till honom med rösten och han vände tillbaka,klapp och beröm och vi fortsatte framåt:) Inne på rundbanan började vi trava,mamma cyklade först och Turbo kändes riktigt bra och tyckte det var roligt att mamma cyklade före så han kände sig säkrare:) Inte "rädd" för ett grönare grässtrå...

Skrittade en bit men alla dessa blinningar, blir galen och Turbo med så vi travade hemåt,nu var Turbo nästan före mamma:) Påvägen hem är de en liten backe där "tävlade" Turbo och cykeln, Turbo vann:) Gjorde en jättefin galoppfattning så jag lät honom galoppera en bit,lite trav sen skrittade vi på långa välförtjänta tyglar till stallet:)

Turbo fick duscha efter turen idag igen,riktigt gött:) Käka massa gott gräs,smörjde in lilla mulen, fick massage och sprutade på myggmedel sen kraftfoder ute i hagen:) Vilken underbar dag ! :)

Fantastiska häst:)

Lördag och stalltjänst ! Regnade när vi åkte ut så tog på mig en långärmad tröja med det hade jag ju inte behövt...usch va kvaft det var ute! Men efter ett tag började solen komma fram och sen någon skur emellanåt,konstigt väder..!

Så idag red jag Turbo på banan,mamma var självklart med:) Tog fram ett hinder som mamma ställde upp på diagonalen, travbom sen ett kryss. Framridningen kändes riktigt bra och han var "lätt" att rida, alltså mjuk,fin och följsam i munnen och trampade under sig bra:) Gjorde några galoppfattningar,klockrena fattningar samt galoppen var helt fantastiskt:)

Sen red vi över te bommar några gånger,jättefint sen började vi skutta över hindret..kan väl förstå honom att det var lite små tråkigt på den höjden (50cm) men jag kommer att bli mer och mer säkrare,och det är är ju faktiskt inte höjden som är det viktigaste! Men mamma tog sen bort bommen framför och höjde till ett räcke på ca 65cm :) , och han var fantastisk både innan,över och efter:) Hoppade några gånger sen travade jag av honom,och han var riktigt fin i traven:) Fantasisk känsla när det blir resultat av träning och att rida honom när han går så fantastiskt bra:) !!

Umgås.

Igår torsdag red vi ut en runda med stallkompisarna. Dom har precis slått hö så det va ju jätte läskiga balar.....krånglade och gick ner i diket men jag gav mig inte utan han gav sig:)
Travade in i skogen men shit va mygg det var usch,fick hålla bra tempo Turbo och Ajdina fick turas om att gå först. Red rundbanan tillbaka och Turbo slappnade av bra,men sen fick han för sig att han inte skulle gå först i trav...men vi skrittade lite mera istället. Skulle sen börja trava igen när vi kommit från rundbanan och då fick han rycket och började galoppera iväg,fick ryta till ordentligt på honom och sen göra halt och vänta på att få gå framåt och det gick han med på:) Han får lite ryck ibland...tonårshormonerna som rör runt hehe !
Skrittade hemåt och han gick bra det sista :) ! Duschade av honom och han njöt av att bli svallkad lite.

Idag Fredag åkte jag ut till stallet och när jag kommit fram kom jag på, att jag glömt skydden hemma! Men vi gick in i ridhuset och gjorde horsemanchip och frihetsdressyr. Vi gick först runt koner,över bommar,gjorde halt m.m sen släppte jag honom och han skulle komma till mig på mitt kommando och det gjorde han bra:) Duktiga häst. !
Så idag var det en umgås dag:). Inga större krav utan umgås som ryttare och häst tillsammans.